Gosok Gigi Dengan Diabetes?? Ada Kena Mengena ker??

Posted by : Irene Sulastrie

Hyep2x semua!! Apa khabar korang semua?? Lama rasanya olen tak update blog olen nie eh.. Kecian dia sunyi sepi.. Hahaha.. Hari ni olen nak share satu benda yang olen tau.. Kira macam ilmu juga lah.. Tengok title pun dah taw nak story apa kan.. Nk share pasal gosok gigi dengan diabetes nie.. Ada kena mengena ker?? Memang ada pun.. Tapi kenapa dengan diabetes?? X dengan gigi?? Haah!! Korang nak tau?? Baca entry olen nie taw.. As we know lah kan kita ari2x gosok gigi.. Kalau tanya sebab apa gosok gigi mesti kita jawab nak jaga gigi.. Supaya gigi sihat,putih berseri.. But, ada benda yg tersirat dalam kita gosok gigi nie taw.. Yer lah masih ingat dulu2x tak masa budak2x lagi mak kita always memekik suruh kita pergi gosok gigi... Lebih2x lagi bila baru bangun and sebelum nak tidur.. Tapi best kan masa tu.. Sayang dekat mak.. Hehehe.. Melencong plak sikit.. Jom2x olen bagi tau..

Kalau korang nak tahu lah kan dalam kita menggosok gigi kita yang tersayang nie kan ia sekaligus dapat menyelamatkan diri kita nie dari penyakit diabetes... Waa!! Mesti korang terkejut kan.. Macam mana boleh jadi.. Olen pun terkejut juga bila baca artikel tu.. Artikel tu tulis dorang dapat tahu bila ada kajian di jalankan kalau tak silap dekat Sepanyol yang melibatkan org yang mengidap penyakit diabetes nie.. Mereka mendapati dengan memberus gigi,menggunakan flos dapat mengurangkan kadar gula dalam darah kita nie sebanyak 20%.. Banyak tu kan.. Waaaa!! Bestnya.. Kalau mcm nie setiam jam nak gosok gigi.. Hehehe.. Lepas tu kan,penurunan gula dalam darah kita nie akan bertahan selama 3 bulan.. Lama tu...

Bukan penyakit diabetes saja yang dapat di elakkan sekiranya gula dalam darah kita menurun.. Contoh penyakit lain yang dapat di elakkan contoh sakit jantung,strok,kegagalan ginjal berfungsi pun dapat di elakkan oleh penyakit diabetes nie.. Besarnya faedah yang kita dapat kalau kita always and rajin gosok gigi kita nie kan.. Macam pakar kesihatan dah olen nie.,. Tapi tu saja yang olen ingat apa yang olen dah baca.. Jadi dapat lah share dengan korang walaupun x banyak mana.. Artikel tu pun tak tahu letak kat mana dah.. Kalau tahu dah lama copy and paste saja... Hehehe... Tu jer lah yang nak olen kongsikan padal petang pukul 1 nie.. Selamat berhari jumaat korang semua!! Assalamualaikum.. Sayang korang!!


No comments :